Tamara Koopmans van het St Wulfram: "Wij vinden het belangrijk dat leerlingen leren hoe robots werken en wat programmeren inhoudt. Tobor is daarvoor een leuk hulpmiddel. Voor ons is het deels ook nog een ontdekkingsreis, en als leraren leren we hier zelf ook wat van." De robot is afkomstig van Interactive Robotics. Zij gebruiken de ervaringen op het St Wulfram om te onderzoeken wat de toegevoegde waarde van robots kan zijn in het onderwijs. 

Computational thinking aanleren door robot in de klas
Robot Tobor helpt ook in de kleuterklas: een kennismaking met computational thinking. © Els Booij / Kennisnet

Lopen met de robot

Na het kringgesprek laten de kleuters van juf Tamara de robot een stukje lopen door hem kaartjes te laten zien. Op deze kaartjes staan iconen die de camera van Tobor registreert, waarna de robot de commando's uitvoert. Soms loopt Tobor zichzelf klem tegen de muur. Door de juiste kaartjes te laten zien, kunnen de leerlingen hem zichzelf daaruit laten manoeuvreren. Maar soms blijkt dat toch wel lastig. Dan pakken ze de robot gewoon op, en draaien ze hem om.

Juf Tamara: "Je merkt dat het voor de kleuters soms nog lastig te begrijpen is dat Tobor doet wat hij doet, omdat wij hem dat vertellen. Dat hij niet voor zichzelf denkt."

De robot als quizmaster

Bij groep 5 en 6 speelt Tobor voor quizmaster. Meester Jan heeft een quiz geprogrammeerd over de supermarkt. Tobor stelt de vragen en de leerlingen geven antwoord door "ja" of "nee" te zeggen in de microfoon van de robot. Halverwege de quiz doet Tobor iets wat meester Jan niet had verwacht: hij wacht niet op een antwoord, maar gaat gelijk door naar de volgende vraag.

Na de quiz legt meester Jan aan de klas uit wat er gebeurde. Hij toont het geprogrammeerde script op het smartboard en legt uit waar het mis ging. Met de hulp van een paar enthousiaste leerlingen lost hij het probleem op. De hoofdletter in het script zorgde ervoor dat de robot niet op het antwoord wachtte. Vervolgens wordt het script aangepast, zodat Tobor de tweede ronde wel doet wat er van hem verwacht wordt.

Meester Jan: "Op deze manier leren de leerlingen niet alleen wat over het onderwerp van de quiz, maar ook hoe programmeren werkt en wat erbij komt kijken als je een robot iets wilt laten doen. Zo leren ze gaandeweg de concepten die horen bij computational thinking".

Zelf de robot programmeren

Tobor wordt door de leerlingen van groep 8 geprogrammeerd met de programmeertaal Blockly. De leerlingen slepen op de laptop blokken bij elkaar en typen er tekstcommando's bij. Ook voegen ze een blok (commando) in dat de robot moet wachten op respons, voordat hij verder gaat. Ze laten Tobor zeggen: "Ik heb jeuk op mijn hoofd" en laten hem vervolgens wachten op een aanraking op zijn hoofd. Daarna doet hij een "DAB" en zegt hij dat hij houdt van "deeben". Er volgt gegiechel: "Deeben?, dat klinkt gek!"

Meester Wim: "Programmeren met Blockly gaat heel natuurlijk, ze pikken het snel op. En zo leren de leerlingen ook dat je sommige tekst voor Tobor fonetisch (door middel van spraakklanken) moet invoeren, omdat de robot het anders verkeerd uitspreekt. Er komt nogal wat kijken bij het programmeren van zo'n robot!" 

De klas maakt zich klaar om te gaan zwemmen, maar in de gang geeft Tobor eerst nog even yogales. Het gros van de voorbij lopende leerlingen doet lekker mee, en een aantal zegt nog even gedag: "Doei, Tobor! Tot de volgende keer!"

Meer weten over robots in de klas? Lees meer in het artikel "Robots in de klas: moeten leraren zich zorgen maken?" of luister naar de podcast over kunstmatige intelligentie.

Deel Computational thinking aanleren door robot in de klas

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug