Bestuurder Theo Douma, begon een jaar geleden met de ontwikkeling van een leerlijn digitale geletterdheid. Voor deze podcast bezochten wij een van zijn scholen.

Pilots lessen digitale geletterdheid

Het Openbaar Onderwijs Groningen (O2G2) zet stevig in op digitale geletterdheid. In het schooljaar 2016-2017 zijn op 8 scholen verschillende pilots gestart met lessen in digitale geletterdheid. Het toekomstbeeld: een leerlijn die start bij de kleuters en doorloopt tot aan de laatste klas van het vwo. 

digitale geletterdheid belangrijk voor Gronings onderwijs
Leerlingen werken 4 uur in de week aan hun digitale vaardigheden. © Etienne Oldeman / Kennisnet

O2G2 benadert digitale geletterdheid als het geheel van digitale kennis en vaardigheden, bestaand uit 4 componenten: ict-basisvaardigheden, informatievaardigheden, mediawijsheid en computational thinking.

"De vaardigheden vormen de basis van onze leerlijn, waar ook SLO en FutureNL aan meewerken. Je kunt het zien als onze 'digitale geletterdheid-grondwet'. Het is aan de scholen zelf om te bepalen op welke manier deze componenten in de lessen worden aangeboden", zegt Douma.

Geef personeel de ruimte

Wat doet Douma anders dan andere bestuurders? Hij geeft zijn personeel ruimte. "Wat wij niet doen is alles van A tot Z doordenken. Met een plan van aanpak en het opstellen van teveel doelen, uitgevoerd door schoolleiders en leraren zodat alles over drie jaar is geregeld. Die illusie moet je niet hebben. We hebben een doel en een globaal plan, maar we leggen niet teveel vast."

"Bij een startbijeenkomst hebben we dan ook gezegd: 'Je mag fouten maken, echt waar. Sterker nog, als je geen fouten hebt gemaakt, ben je niet tot het uiterste gegaan'. Het is goed om out-of-the-box te denken. Als het goed is voor de leerling, mag je best wat risico's nemen."

Ruimte voor creativiteit

Leerkracht Koen Buiter - ook te horen in de podcast - is door Douma aangesteld als 'deelprojectleider digitale geletterdheid'.

Een dag in de week zet hij pilots op bij scholen die bijdragen aan de leerlijn digitale geletterdheid. Buiter heeft de tijd van zijn leven. "Er ontstaan teams van mensen van verschillende scholen. Het bestuur geeft ons veel ruimte voor creativiteit. Dat is erg inspirerend. Ik heb nog nooit zo'n leuke baan gehad."

Meer gesprekken over digitale geletterdheid

Beluister de podcast met Kennisnetexperts

Beluister hieronder de podcast over digitale geletterdheid in het Openbaar Onderwijs Groningen of abonneer je via iTunes op de podcasts van Kennisnet.

Deel Digitale geletterdheid belangrijk voor Gronings onderwijs

Delen
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Google+
  • E-mail
  • Terug